onsdag 26 augusti 2009

Middagstips! Matmuffins

Matmuffins är gott och är toppen att äta till en god soppa.

Idag bakade jag dessa muffins, hel ok enligt mig. Nästa gång byter jag ut aprikoserna mot soltorkade tomater.

Matmuffins med feta och aprikoser 12 st

1 dl torkade aprikoser
100 g fetaost
1½ dl nötter (jag hade cashewnötter)
3 dl vetemjöl
1 dl majsmjöl/polenta
2 tsk bakpulver
3 ägg
½ dl olja
2½ dl filmjölk eller yoghurt
3/4 tsk salt

Sätt ugnen på 225 grader. Hacka aprikoserna. Skär fetaosten i tärningar. Hacka hälften av nötterna grovt.

Blanda vetemjöl, polenta, bakpulver och 3/4 tsk salt.

Vispa ihop ägg, olja och filmjölk. Häll i mjölblandningen och arbeta snabbt ihop till en tjock smet. Vänd ner aprikoser, fetaost och nötter.

Fördela i muffinsformar eller i en muffinsplåt. Tryck försiktigt i några hela nötter i varje muffins.

Ställ in i ugnen i ca: 15 minuter.

Jag har bara en muffinsplåt för 6 stora muffins så jag gräddade i 20 minuter på ca: 200 grader.
Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...