torsdag 4 februari 2010

Rätt eller fel?

Hur ska man som förstagångsmamma veta vad som är rätt eller fel gällande sitt eget barn?

LYSSNA PÅ DIN MAGKÄNSLA!

Internet svämmar över av tips och råd över hur man ska ta hand om sitt barn. Man blir hjärntvättad med råd och uppmaningar så som att inte låta småbarn se på TV -det kan vara farligt, inte börja med napp tidigt -då blir det problem med ammningen, man ska laga egen barnmat men man MÅSTE ge köpgröt -annars får bebisen järnbrist, bebisen SKA sova på rygg -annars kan den dö!

Jag har brutit mot alla dessa uppmaningar och säkerligen en massa andra också.

Min dotter passar inte i en mall som andra sätter upp ramarna för, hon är inte BVC´s "normalbebis", hon är en egen individ med egna behov och önskemål, precis som alla andra. Vad skulle jag då göra när mitt barn använde mina tuttar som napp så att bröstvårtorna blödde och jag inte kunde hålla tillbaka tårarna för att smärtan var olidlig -jag gav henne en napp. Vad skulle jag göra när hon hatade all köpt pulvergröt och vägrade att äta -jag gav henne vanlig havregrynsgröt och hon älskar det fortfarande. Vad skulle jag göra när hon inte alls kunde sova på rygg, när hon vaknade var 10:e minut och grät -jag la henne på magen och då kunde hon sova flera timmar i sträck. Trots detta så lever min dotter, hon är pigg och frisk och med en vilja av stål.

Kan någon säga att jag gör fel när det enda jag gör är att utgå ifrån hennes behov?

1 kommentar:

  1. jadu Emma. Om man skulle lyssna på BVC och alla "ska" då hade mitt barn aldrig blivit mätt, eller gått upp i vikt så fort som hon gjorde. Hon hade inte varit lika glad, utan legat på mage på golvet och skrikit, för alla barn MÅSTE ju träna magläge när de är vakna. Det hade dröjt mycket längre innan vi fick träffa sjukgymnast. Vi hade sprungit på kontroll av hörseln och ytterligare synkontroll. Så jag håller med dig. Det är magkänsla som gäller. Du känner ditt barn bäst och jag tror att det är väldigt få som passar in i mallen för "normalbebisar"

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...