fredag 5 februari 2010

Vecka 16 (15+2)

Det går så otroligt fort den här gången. Är redan i vecka 16, jag känner bebisen röra sig i magen titt som tätt och om mindre än 3 veckor har vi tid för ultraljud. Vet att jag förra gången tyckte att veckorna var evighetslånga, trodde aldrig att Alva skulle komma. Den här gången verkar det bara säga svisch och snart är bebisen här! Det ska bli så spännande.

Alva är så gullig. Jag har sagt till henne att det är en bebis i mammas mage. Jag pekar på magen och visar att det är där bebisen bor, sen frågar jag om bebsen får en puss. Då lutar hon sig över mig och pussar mig på magen, hon blir nog en snäll storasyster min fina tjej.

Info från familjeliv:

Vecka 16
Kroppen: Den här perioden är ofta en roligare tid av graviditeten och många känner sig lite piggare igen. En del som fött barn förut kan känna att något rör sig i magen, det kan kännas som pirrande bubblor eller som en fisk som spritter till.
Ditt hjärta pumpar 20 procent mer blod än tidigare och det kommer att öka betydligt fram till i slutet av graviditeten.


Fostret: Fostret mäter cirka 16 centimeter och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 300 milliliter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare.
Redan nu har barnet troligtvis utvecklat sitt smaksinne. Barnet kan höra och rycker till om något plötsligt ljud uppträder nära magen. Ljudnivån inne i magen är annars ungefär lika hög som när man står på en trafikerad gata i staden eftersom alla ljud i mammans kropp förstärks i fostervattnet.

Nu är det dags för fredagsmys här hemma, hemmagjord pizza framför TV´n är det som gäller när Alva har kommit i säng. Ha en trevlig fredagskväll!

1 kommentar:

  1. Ja visst är det skillnad när man är gravid andra gången, tiden går sååå mycket snabbare.

    Och apropå ditt förra inlägg så tycker jag att du gjort helt rätt. Det finns ju ingen mall som passar "alla barn", utan man ska nog göra som det känns mest rätt för en själv. Jag gav också min son vanlig havregrynsgröt redan från början, funkade hur bra som helst :)

    Lycka till med den fortsatta graviditeten!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...