fredag 9 april 2010

Om förberedelse

Jag skrev ett kort inlägg igår om att jag lånat böcker om att föda barn, att jag ska förbereda mig inför förlossningen. Egentligen så tror jag inte att man kan vara förberedd, jag tror aldrig att det blir som man vill eller förväntar sig ändå och att risken är stor att man blir besviken om inte allt går enligt planen.

Det jag känner att jag vill ha koll på om jag får en vaginalförlossning den här gången är dels hur själva förloppet är, vad de olika faserna innebär och vad som sker i kroppen, plus att jag vill ha koll på smärtlindringen, jag vill veta vilka alternativ som finns. Jag kommer inte plugga på, jag kommer inte läsa allt jag kommer över för det skrämmer mig mer än vad det lugnar. Jag litar på att min kropp vet vad den ska göra när det verkligen gäller. Jag litar på min egen förmåga att föda ett barn till världen. Jag vet att jag kan, jag vet att jag klarar av det och smärtan skrämmer mig faktiskt inte alls.

Dock är jag inte så säker på att det blir en vaginal förlossning den här gången heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...