fredag 8 oktober 2010

Nötdrömmar

Jag letade i receptboksskåpet (ja jag har ett sånt) efter ett enkelt recept på kakor, jag ville baka med Alva igår. Där hittade jag Nalle Puhs festliga kokbok (som min kära sambo fått en gång av några kollegor då de tyckte han åt lunch ute alldeles för ofta). En bok med enkla recept för barn. Där fann jag receptet på Kängus Nötdrömmar som verkade väldigt goda. Jag hade dock inte alla ingredienser hemma så jag improviserade och här är mitt recept:

Emma & Alvas variant av Kängus nötdrömmar
100 g smör
100 g socker
75 g muscovadosocker
1 ägg
100 g mjöl
50 g havregryn
2 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
50 g valnötter

Rör  ihop smör socker och musvovadosocker i en skål.
Tillsätt ägg.
Blanda mjöl, havregryn, vaniljsocker och bakpulver i en skål.
Hacka nötterna.
Blanda ihop allting.

Klicka ut på en plåt.
In i ugnen, 175 grader tills de ser färdiga ut, ca: 12-15 minuter.
Låt kakorna svalna på plåten.


 Orginalreceptet innehåller farin socker istället för muscovadosocker, hasselnötter istället för valnötter, mindre vaniljsocker samt 100 g choklad.

1 kommentar:

  1. Ser superdupergott ut! Önskar att jag bakade oftare, men tyvärr så skulle det vara jag som åt upp allt också och då skulle allt kämpande mot vågen vara förgäves... :( Får passa på och baka till min födelsedag, då kan jag ju alltid bjuda andra att äta :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...