fredag 3 december 2010

Apelsinrutor med kokos och tranbär

Imorgon bjuder jag hem mamma och syster på lite glöggmys. Bland annat bjuds det på dessa apelsinrutor med kokos och tranbär. Väldigt goda upptäckte jag när jag provsmakade idag.


100 g rumsvarmt smör
250 g riven mandelmassa
2 ägg
1 dl vetemjöl
1 dl pressad apelsin
1 citron, rivet skal
1 apelsin, rivet skal 
 
Glasyr:
70 g rumsvarmt smör
1 dl florsocker
1 msk crème fraiche
  1 dl kokosflingor
1 dl tinade tranbär 
 
Ugnstemperatur:
175 rader

Vispa smöret med elvisp så att det blir riktigt mjukt. Vispa ner övriga ingredienser och fördela smeten i en bakpappersklädd ugnsform, 26x16 cm.
Grädda mitt i ugnen 30-35 minuter. Låt kakan svalna helt.
Vispa smör, florsocker och crème fraiche till en krämig glasyr. Bred över kakan. Strö över kokosflingor och tranbär. Skär i små rutor. 

Receptet kommer från Coop.

Ikväll ska jag baka Ädelostcheescake med pepparkaksbotten, återkommer med resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...