fredag 10 december 2010

Surdeg

Jag har länge velat baka "riktigt" surdegsbröd men har hitills bara gjort fuskdegar med lite jäst i. Nu har jag hittat recept på "riktig" surdeg så nu har även jag en egen surdegskultur som just börjat bubbla på köksbänken. Den här varianten är en vetesurdeg och receptet är:

2 dl ljummet vatten
250 g siktat vetemjöl
100 g rivet äpple

Blanda samman ingredienserna och låt stå 2-4 dagar i en glasburk med tätslutande lock. Surdegen är klar när den börjat bubbla.


Degen ska sedan matas med 1 dl vatten och 100 g mjöl en gång i veckan om den förvaras i kylskåp. Blir det för mycket surdeg kan man frysa in den i en deciliters förpackningar.

Jag ska baka i helgen gissar jag så jag återkommer med recept på själva brödet när jag vet att det är gott. Ett riktigt gott surdegsbröd kan vara en fin julgåva också!

1 kommentar:

  1. Älskar surdegsbröd men det verkar så komplicerat att baka. Hoppas du återkommer med resultatet sen också!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...