måndag 21 juni 2010

Vecka 36

Så är jag inne i graviditetsvecka 36 och idag var jag hos barnmorskan igen. Allt verkar vara bra där inne och till min lycka så tror hon att bebisen nu ligger med huvudet neråt. Jag är lite osäker men litar ändå på henne. Vi ska till BVC nästa vecka så jag ska smita in till en av de andra barnmorskorna då för att kolla läget en extra gång. Hoppas ändå att jag får ett ultraljud för att vara helt säker men jag litar på det barnmorskorna säger, det är ju deras jobb och med tacke på omständigheterna känns det som att hon inte skulle säga att huvudet är neråt om hon inte var helt säker. Jag har nämligen kommit fram till att jag helt inte tar ett snitt den här gången, här är min lista på fördelar och nackdelar med vaginalförlossning respektive kejsarsnitt.

Vaginal förlossning
+ det mest naturliga och bästa för barnet.
+ om allt går bra får jag åka hem efter 6 timmar.
+ det är något jag vill uppleva i mitt liv.
- man vet aldrig vad som händer, det kan sluta med akutsnitt.
- mormor och farmor bor långt bort, vilket innebär att det kan bli svårt med barnvakt om det blir bråttom.
- jag riskerar att gå över tiden.

Kejsarsnitt
+ jag vet vad det innebär, har gjort det förut vilket är tryggt.
+ jag vet vilken dag bebisen kommer, vi kan fixa barnvakt.
+ jag skulle ev. kunna få ett snyggare ärr.
+ jag vet att jag slipper gå över tiden, bebisen kommer inom tre veckor.
- jag blir kvar på BB i minst 2 dygn.
- jag kommer vara ensam mycket av tiden på BB och BB är tråkigt.
- det kommer vara svårt att ta hand om Alva efter ett snitt, man är inte så rörlig och får inte lyfta.

Självklart finns det bra och dåligt med båda alternativen, bebisen ska ut på ett eller annat sätt och huvudsaken är att bebisen mår bra.

SF-måttet är uppe på 34 cm, en cm större än med Alva. Fosterljuden ligger runt 140 slag/minut och allt annat är också bra. Min barnmorska tror att vi ska få en tjej till, vad tror ni?

1 kommentar:

  1. Det är en tjej! Helt säkert! Ser det på fina magen! Kram Ella

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...