söndag 23 maj 2010

Emma´s mumsiga Rabarber & Jordgubbspaj

Jag gjorde den godaste rabarberpajen idag. Tur att jag har rabarber på balkongen. Jag brukar vanligtvis göra en vanlig smulpaj men nu fick jag för mig att testa nåt nytt och jag orkar sällan leta efter recept, jag provar mig fram och den här gången blev det en riktig fullträff. För den som inte redan vet så är rabarber och jordgubbar en underbar kombination.

Jag har inget ordentligt recept att dela med mig av men gör ungefär så här:

Emma´s mumsiga rabarber & jordgubbspaj

Gör en vanlig pajdeg med smör och vetemjöl, blanda även i muscovadosocker, kanske ½ dl.
Tryck ut degen i en pajform och förgrädda en stund i ca: 200-225 grader.

Fyll pajskalet med rabarber skurna i bitar och jordgubbar.

Blanda potatismjöl, ganska mycket, kanske 1 dl, muscovadosocker, strösocker, också ganska mycket, socker är gott, och vanlijsocker.

Strö sockerblandningen över rabarbern och jordgubbarna.

Grädda i 200-225 grader tills pajen verkar klar, kanske 30 minuter.

Låt pajen svalna och njut med vaniljglass eller vaniljsås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...